A la sessió d'avui, hem parlat de la seguretat a Internet i de quins són la majoria de problemes que succeeixen a la xarxa. Aquests són conseqüència de no respectar unes normes bàsiques de seguretat.
La clau per a fer front a aquests riscos és educar als nens i joves, informant-los sobre un bon ús. Primerament utilitzant un filtre com és l'antivirus, que els protegeix d'amenaces que poden malmetre els nostres aparells electrònics. També és molt important prevenir riscos i educar als nens per utilitzar correctament la xarxa, ja que ens últims anys un 63% dels nens contacta amb estranys a la xarxa; a més a més, un 58,8% han estat exposats a imatges sexuals i el 21,9% han experimentat bullying.
Dins d'aquest mal ús, hi podem trobar dues conductes: la primera, addictiva, que crea una necessitat d'estar connectats i pendents tot el dia de la xarxa; i disfuncional, on trobaríem el phising (suplantació d'identitat), ciberassetjament, entre d'altres.
Existeix una pàgina web que s'anomena Safety Kit que aconsella als nens sobre la seguretat a la xarxa, la comunicació i el ciberassetjament. A més a més, a la mateixa pàgina s'ofereix un enllaç de correu electrònic per poder fer qualsevol consulta.
CIBERASSETJAMENT
Si fem un mal ús de les tecnologies pot produir riscos dels quals moltes
vegades no som conscients. I poden portar el ciberassetjament.
Aquest document donava informació general sobre què és el ciberassetjament, els tipus d'assetjament, com intervenir per part de les famílies, les lleis, etc.
Dins del mal ús de les tecnologies, hi ha dos fenòmens:
Grooming: que són un conjunt d'estratègies que desenvolupa un adult per guanyar-se la confiança d'un menor a través d'Internet amb la finalitat d'obtenir concessions de tipus sexuals.
Ciberassetjament: quan algú rep agressions mitjançant els aparells electrònics.
Les conductes que es poden observar en el ciberassetjament són les amenaces, suplantar identitats, publicar escrits o fotos despectives, etc.
També trobem diferents tipus de ciberassetjament com provocació incendiària, suplantació de la personalitat, difamació i joc brut, sexting (difondre imatges sexuals que una persona envia de manera confidencial), entre d'altres.
Existeixen diferents tipus d'indicadors per detectar el ciberassetjament i per tant hem d'estar atents. Aquests indicador són físics, conductuals, emocionals i per part dels companys.
També es dóna una sèrie d'actuacions que s'han de seguir quan trobem alumnes ciberassetjats.
- Donar seguretat a l'alumne
- Fer una observació expecialitzada
- El centre ha de fer un control d'aquest nen sobre la seva seguretat
- Intentar que el ciberassetjament no afecti al rendiment escolar del nen
Actuacions per a la família de l'alumne ciberassetjat i ciberassetjador:
- Mantindre informada a la família
- Donar recolzament moral
- Evitar que s'agreugi la situació
- Aconsellar-los sobre com actuar o treballar amb el seu fill
- Mantindre reunions periòdiques per fer un seguiment del seu fill
- Oferir pautes que els ajudin a treballar amb els seus fills l'autocontrol i la violència
També ho hem de treballar a classe de la següent manera:
- Tolerància zero envers qualsevol actitud agressiva
- Fer un anàlisi i seguiment de les relacions i ambient del grup
- Crear un clima de rebuig al ciberassetjament
- Treure el tòpic del xivato
- Implicar als alumnes perquè es protegeixin els uns als altres
- Programes de competència social
- Educar en la gestió positiva dels conflictes
- Treballar l'assertivitat a través de programes d'habilitats socials
- Treballar l'expressió de les emocions
- Etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada