dimarts, 1 de desembre de 2015

Disseny i creació de materials educatius

 Per a crear OER (Recursos Educatius Oberts) hem de tenir en compte les diferents tipologies d'aprenentatge. Són les següents:
  • Doer, on el model d'aprenentatge de l'estudiant és mitjançant la pràctica.
  • Feeler, el model d'aprenentatge està basat en les emocions (motivació), és a dir, treballa els aspectes intrínsecs.
  • Thinker, model que treballa a través de la lògica i el raonament (anàlisi, test i càlculs).
  • Observer, aprèn observant (imatges, vídeos,...).
Els factors claus que hem de tenir en compte a l'hora de realitzar un recurs educatiu són:
  •  Learning outcomes, és la finalitat que volem aconseguir, què volem extreure/aprendre.
  • Training materials, què farem servir per dur a terme l'aprenentatge, quin material utilitzarem.
  • Trainers and content experts, buscarem recursos ja creats que ens serviran per valorar el que farem (ens basem en altres activitats ja creades).
  • Training methods, crearem activitats depenent del que vull que l'alumne aprengui.
  • Logistics, saber quan hem de fer servir els recursos, com s'han de fer servir i què és el que podem fer servir. 
Per crear un recurs hi ha set parts essencials que hem de seguir:
  1. Buscar el tòpic o tema que hem de tenir clar per realitzar el recurs. 
  2. Establir els objectius de l'aprenentatge, que poden ser generals o específics. 
  3. Preguntes essencials (què volem que aprenguin, quan, com, on...)
  4. Quin tipus d'activitats necessitem per assolir els aprenentatges (activitat oberta, de relacionar, etc.)
  5. Cercar el recurs, quina serà la plataforma que utilitzaré per crear l'activitat.
  6. Un cop tenim la plataforma, creem l'activitat.
  7. Avaluar l'activitat i el material que hem creat (hem de provar si el recurs funcionar correctament abans d'utilitzar-lo a classe).
Necessitem que els recursos siguin oberts, és a dir, lliures, gratuïts, que permeten treballar en l'ensenyament, aprenentatge i recerca. També és important que es puguin tornar a visualitzar, reutilitzar i modificar per a poder compartir-lo i tenir un lloc o espai on els recursos estiguin disponibles tant per alumnat com per professorat. 

Els OER tenen unes característiques:
  • Aspectes tecnològics: quina plataforma fem servir, quan i on.
  • Aspectes metodològics: amb qui la fem servir, com i quan.
  • Aspectes legals, llicència Creative Commons.
Creative Commons és la llicència que hem de tenir en compte per poder crear els recursos per a que, posteriorment, puguin ser reutilitzats, modificats o que es puguin utilitzar comercialment.

Algunes eines per poder crear recursos educatius poden ser: Educaplay, Ardora, Speak, QuizFaber, etc.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada